Deti sa naučia to, čo sa chcú naučiť

Všetci vieme, že je dôležité rozprávať sa s malými deťmi. Hovoríme im, čo robíme, popisujeme, čo im obliekame, čo im dávame papať, ukazujeme na svetielko, čítame s nimi…a väčšina psychologických modelov tento prístup vrelo odporúča ako efektívny prostriedok na rozvoj rozumových a rečových schopností. V nedávnom výskume uverejnenom v časopise Plos One sa však ukázalo, ako pomôcť deťom spoznávať svet ešte efektívnejšie. Mladú vedkyňu Katarinu Begus  a jej kolegyne z Londýnskej univerzity inšpirovalo pozorovanie, že bábätká radi… Čítať viac »Deti sa naučia to, čo sa chcú naučiť

Dvojjazyčné dieťa

Mnohé deti na Slovensku dnes vyrastajú v rodinách, kde sa rozpráva dvoma (alebo aj viacerými) jazykmi. Deti sa ich bez ťažkostí naučia a  až si neskôr uvedomia, že to, čím sa s ním rozpráva mamina, je slovenčina,  a že ocino hovorí po anglicky. A že u babky na prázdninách sa komunikuje len po  maďarsky. Kedysi sa viacjazyčnosť  u detí považovala za niečo, čo im môže skôr uškodiť: „Nech sa najprv naučí poriadne rozprávať po slovensky,… Čítať viac »Dvojjazyčné dieťa

„Ehm, eeeee, mmmmm, teda, takže..“ rečové barličky

Drobné rečové barličky, ktoré občas každý z nás používa. Môžu mať podobu zvuku, slova, ale aj pauzy vo vete. Objavia sa, keď sa nevieme vyjadriť, hľadáme to správne slovo alebo keď sa chystáme povedať niečo zložité, či citlivé. Mnohí ich považujú za zlozvyk, pretože zhoršujú plynulosť rečového prejavu – nejeden rečník sa s nimi musel popasovať skôr, ako sa stal sebavedomým profesionálom. Pre naše každodenné rozhovory však majú dôležitý význam… Čítať viac »„Ehm, eeeee, mmmmm, teda, takže..“ rečové barličky

Aké hračky sú pre naše deti najlepšie?

Výlet do hračkárstva môže byť v dnešnej dobe pomerne dobrodružná udalosť. Na krabiciach hračiek „svietia“ nápisy ako „podporuje rozvoj mozgu”, „urýchľuje rečový vývin” či „rozvíja predstavivosť“. Mnohí z nás nad výberom hračiek starostlivo premýšľajú a často investujeme nemalé peniaze v úmysle čo najlepšie rozvíjať potenciál nášho dieťaťa. Existujú však vôbec výskumné dôkazy o tom, ktoré hračky sú prospešné a ktoré nie? Jednou z mála hračiek, o ktorej vplyve na detskú… Čítať viac »Aké hračky sú pre naše deti najlepšie?

O deťoch a sebaovládaní

„Nevieš sa ovládať?“ Kto z nás sa už niekedy nepristihol, že takto kričí na svoje trojročné dieťa, ktoré stojí v čvachtajúcich poltopánkach v kaluži vody, alebo ledva zatvára ústa plné tajne uchmatnutého koláča. Odpoveď vás možno nepoteší: „Nie, zatiaľ to nevie…“ Kedy sa to teda konečne naučí? Možno ste už počuli o klasickom psychologickom experimente s názvom „Marshmallow test“. Dieťa v predškolskom veku posadíte za stôl a ponúknete mu sladkosť. Poviete… Čítať viac »O deťoch a sebaovládaní

Veď nám ešte nerozumie…

Možno poznáte situácie, v ktorých sa dvaja dospelí správajú k malým deťom láskavo, ale zároveň sa v ich prítomnosti medzi sebou neustále hádajú a robia si napriek. Do určitého veku nám často ani nenapadne, že by nezhody s partnerom alebo naše negatívne emócie zamerané voči druhým, mohli bábätko nejako ovplyvniť. Máme pocit, že im predsa nemôže rozumieť a pravdepodobne idú celkom „mimo neho“. Ale nie je to úplne pravda. Tím výskumníkov z Washingtonskej univerzity dlhodobo zisťuje, ako… Čítať viac »Veď nám ešte nerozumie…

„Jedna výchovná“ ešte nikomu neuškodila?

Niektorým z nás sa v detstve ušla občasná facka, alebo aj výprask. Za odvrávanie, za neporiadok v izbe, za zlé vysvedčenie. Hoci sme sa ako deti cítili ponížení a bolelo nás to, predsa len sme to vtedy pokladali za normálne. Dnes sa o alternatívach výchovy diskutuje viac a telesné tresty sa znova a znova dostávajú na pretras. Na jednej strane stoja rodičia, ktorí sú presvedčení o tom, že k rešpektujúcej výchove nepatrí žiadna forma násilia, ani tá vykonaná „s… Čítať viac »„Jedna výchovná“ ešte nikomu neuškodila?

Ako sa bábätká účia

Malé bábätká sú neúnavní objavitelia. Dokážu celé minúty fascinovane hľadieť na niečo, čo nám pripadá celkom obyčajné. Prstíkmi skúmajú  každý milimeter  paličky, ktorú nájdu na zemi. Desaťkrát buchnú o stôl lyžičkou a zakaždým sa tešia z toho, ako cinkne. Všetko je pre nich nové. Podľa akého kľúča sa však učia? Sú obklopené množstvom predmetov – ako v ich vnímaní vznikne preferencia pre nejaký predmet či situáciu, kým iné odignorujú? Túto otázku si položili kognitívne… Čítať viac »Ako sa bábätká účia

Riadiť sa režimom, alebo plačom?

„Bábätko vie samo najlepšie, čo potrebuje!“ „Bábätko si musíš nastaviť na disciplínu už od malička!“ Tak by sa dali s trochou preháňania zhrnúť dva protipóly vo výchove bábätiek, ktoré vidíme okolo seba. Výhody aj nevýhody oboch pozícií, ktoré môžeme nazvať „výchova riadená bábätkom“ a „výchova štruktúrovaná rodičmi“, však bývajú založené skôr na názoroch a osobných pozorovaniach rôznych autorov-odborníkov, než na vedeckých dôkazoch. Preto sa skupinka vedcov vedená Ianom St. James-Robertsom rozhodla overiť obe… Čítať viac »Riadiť sa režimom, alebo plačom?