Koronavírus. Ako prežiť karanténu?

  Viac ako dva týždne byť zavretí medzi štyrmi stenami? To je poriadna záťaž asi pre každú rodinu. Deti, ktoré sú normálne v škole alebo škôlke, by najradšej mali prázdniny, zatiaľ čo rodičia sa snažia medzi zábavu vniesť aj školské aktivity. Do toho potrebujú zvládnuť z domu aj vlastnú prácu a postarať sa o chod domácnosti. Obavy zo šíriaceho sa vírusu, či prípadné ochorenie blízkeho, atmosféru ešte zhoršujú.   Čo vám môže v tejto situácii pomôcť… Čítať viac »Koronavírus. Ako prežiť karanténu?
Ako hovoriť s deťmi

Ako hovoriť o koronavíruse s deťmi

Každý z nás má kvôli koronavírusu množstvo zmien a obmedzení. Veci sa menia zo dňa na deň, z hodiny na hodinu. Podľa všetkého čo doteraz o víruse vieme a najmä kvôli tomu, čo nevieme, je zodpovedné dodržiavať maximálne obmedzenia kontaktu s inými ľuďmi. Čítame si nové informácie, sledujeme dianie.Ale čo deti? Motajú sa niekde v úrovni dámskych kabeliek a asi toľko sa niekedy s nimi aj ráta. Vnímajú však všetko, čo… Čítať viac »Ako hovoriť o koronavíruse s deťmi

Poznáte zázrak menom Filiálna terapia?

Koľkokrát ste si vraveli, že nebudete na deti kričať? Koľko kníh o výchove ste prečítali? S filiálnou terapiou sa vám však efektívne rodičovstvo dostane „do krvi“. Je to terapia hrou, kde sa terapeutom pod supervíziu stáva rodič. Ide o pravidelné stretnutia v herni, kde je však rola terapeuta presne určená a vystavaná tak, aby dieťa mohlo prehrávať silné a nespracované zážitky zo svojho sveta. Učí sa tiež spoznávať a akceptovať svoje emócie a preberať zodpovednosť… Čítať viac »Poznáte zázrak menom Filiálna terapia?

Psychologička: Polročné dieťa, ktoré prespí celú noc, nie je norma /Denisa Ballová,Denník N

Keď sa dieťa budí niekoľkokrát za noc, je to normálne, zásadné sú však spánkové asociácie, na ktoré si dieťa zvykne a vyžaduje ich pri opätovnom uspatí, hovorí detská psychologička o probléme nevyspatých rodičov. „Každý večer sa modlím za to, aká noc nás čaká,“ hovorí Elena. Jej dcéra Alžbeta na jeseň oslávila prvý rok, no jej spánok sa len zhoršuje. Občas majú ťažšiu noc, keď sa dieťa budí každú hodinu, inokedy je to… Čítať viac »Psychologička: Polročné dieťa, ktoré prespí celú noc, nie je norma /Denisa Ballová,Denník N

Naše očakávania formujú vlastnosti detí

Do akej miery sú naše presvedčenia o vlastných deťoch sebanaplňujúcimi sa proroctvami, ktoré ich ovplyvňujú? V roku 1965 sa psychológovia Robert Rosenthal a Lenore Jacobsonová zamýšľali nad tým, ako môžu očakávania učiteľov – bez ohľadu na skutočný talent či danosti – žiakom pomáhať, alebo ich naopak brzdiť v rozvoji. Vymysleli si preto jednoduchý experiment. V šiestich ročníkoch základnej školy v San Franciscu dali na konci školského roka deťom inteligenčný test. Ich… Čítať viac »Naše očakávania formujú vlastnosti detí

Na poradí záleží?

Zamýšľali ste sa už niekedy nad tým, či a ako pozícia vašich detí v rodine ovplyvňuje ich životné šance? Prvorodené deti majú vyššiu šancu na dosiahnutie lepšieho vzdelania, zistila výskumníčka Feifei Bu z Essexskej univerzity vo Veľkej Británii, ktorá nedávno porovnávala údaje od viac ako 3500 mladých ľudí z UK. Výhodou tejto štúdie z metodologického hľadiska bol postup, pri ktorom sa porovnávali súrodenci v rámci rodín (spolu viac ako 1500… Čítať viac »Na poradí záleží?

Ooo, si ale šikovný! Výborný nápad! ….chválenie

Počujú vaše deti od vás podobné povzbudenia? Každý z nás sa cíti dobre, keď je ocenený. Ale sami na sebe pozorujeme, že nie je pochvala ako pochvala. Istý druh nás nakopne a motivuje, inú vnímame ako cenu útechy alebo nás môže dokonca brzdiť. Máme teda chváliť a oceňovať naše deti? A ak, tak ako? V psychologickej literatúre sa často rozlišujú dva typy chvály: pochvala za vlastnosti („Múdre dievčatko! Poslušný chlapček!“) a… Čítať viac »Ooo, si ale šikovný! Výborný nápad! ….chválenie

Husle, klavír, flauta…

Hra na hudobný nástroj patrí medzi časté koníčky školou povinných deti. Mnohí rodičia dúfajú, že hudobné vzdelanie dieťaťu otvorí širšie obzory a možno podporí aj jeho intelektuálny rozvoj. Je však hra na hudobný nástroj skutočne prostriedkom pre rozvoj jeho intelektu? Inak povedané, zlepšíme úspešnosť dieťaťa v škole tým, že bude chodiť na hudobnú? Profesor Glenn Schellenberg z Univerzity v Toronte, ktorý sa témou hudobnej výchovy zaoberá dlhodobo, skúmal so svojim tímom túto otázku… Čítať viac »Husle, klavír, flauta…
Psychológia pre milujúcich rodičov - Kto sme?

Presvedčenia o inteligencii ovplyvňujú úspešnosť

Spomínate si na svoje štúdium? Vnímali ste úlohy, ktoré boli nad vaše sily ako výzvu, alebo ako nezvládnuteľnú prekážku, ktorá vám spôsobovala veľký stres? Aké sú psychologické mechanizmy, ktoré spôsobujú tento rozdiel v prístupe? Psychológovia identifikovali kľúčové implicitné (skryté) presvedčenie o inteligencii, ktoré má zásadný vplyv na to, ako odpovedáme na ťažkú úlohu. Niektorí z nás nosíme v sebe vieru v to, že inteligencia je nám daná a je nemenná.… Čítať viac »Presvedčenia o inteligencii ovplyvňujú úspešnosť

„Mami, mami, pusť mi rozprávku!“

… detská požiadavka v dnešnej dobe takmer na každodennom poriadku. Stačí jeden klik a dieťa je doslova pohltené svetom farieb, obrazov a zvukov. Stáva sa pasívnym pozorovateľom a prijímateľom podnetov z deja odohrávajúceho sa na obrazovke. Môže však pár minút pred obrazovkou následne ovplyvniť detskú pozornosť a výkon? Práve táto otázka inšpirovala dvojicu vedkýň Angeline Lillard a Jennifer Peterson z Univezity vo Virgínii k testovaniu okamžitého vplyvu dvoch typov televíznych… Čítať viac »„Mami, mami, pusť mi rozprávku!“